Flytte over fra 240 liter til 320+

View previous topic View next topic Go down

Flytte over fra 240 liter til 320+

Post by Jtk on Wed Feb 12, 2014 3:04 pm

Har kjøpt meg nytt kar nå, ble Jebo 320 liter +sump. hva er beste framgangsmåte ved flytting av innhold fra det ene til det andre?

Jtk

Antall Innlegg : 62
Ryktepoeng : 3
Medlem siden : 2014-01-05

View user profile

Back to top Go down

Re: Flytte over fra 240 liter til 320+

Post by Håkon on Wed Feb 12, 2014 3:25 pm

Kjekt

Hva som er beste måten kan jeg ikke garantere. Det jeg selv gjorde og som fungerte for meg er som følger.
Jeg laget opp tilstrekkelig med vann slik at jeg hadde nok til å fylle opp over halvparten av det nye karet.
Så flyttet jeg dyrene, LS og koraller over i plastkasser og bøtter slik at jeg fikk samlet opp sanden. Renset den litt kjapt i vannet fra det "gamle" akvariet og blandet inn den nye, slik at den skulle få mulighet til å bli "levende" kjappest mulig.
Begynte dermed å bygge opp LS slik jeg ønsket å ha den i det nye akvariet. Jeg hadde planlagt en del på forhånd, så det gikk ganske kjapt. Men i og med at jeg hadde koraller osv som satt fast på LS, brukte jeg en sprøytekanne og sprayet saltvann på dem og LS. Så hadde jeg oppi all sanden. Så var det tid for vannet. Etter å ha fylt opp med alt det nye vannet som var laget opp, fylte jeg opp resten med vann fra det gamle akvariet. Dette er litt for å ta vare på bakterier osv. Etter at jeg hadde fått satt i gang sirkulasjonspumper og de værste støyskyene hadde lagt seg hadde jeg oppi fiskene og dyrene. Allerede dagen etterpå viste korallene at de trivdes.

Uansett hvordan du gjør det. Gratulerer med nytt akvarie.
Håkon

Antall Innlegg : 496
Ryktepoeng : 38
Medlem siden : 2012-12-31

View user profile

Back to top Go down

Post by Trond Erik on Wed Feb 12, 2014 7:41 pm

Det beste vil alltid være at du setter opp det nye karet og lar det gå gjennom innkjøringen slik at når du flytter det levende over så kommer det i et modent kar. Dette er ofte ikke mulig å gjøre, og da synes jeg Håkons råd er fornuftig. Forsøk å være raskt, hold steinen varm og fuktig for å minimere hvor mye liv i steinen som dør. Skyll steinen i gammelt akvarievann når du flytter den over. Sørg for at vannkvaliteten i de to karene er så lik som mulig (samme salinitet, temp, pH, osv). Ikke få med grumset som gjerne følger med når du løfter opp gamle steiner fra det gamle karet (som sagt, skyll dem før de går i det nye karet).

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20

View user profile http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

Post by Sponsored content

Sponsored content

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top