Italia og pappone

View previous topic View next topic Go down

Italia og pappone

Post by Konrad on Thu Jan 09, 2014 8:33 pm

For en god stund tilbake, flere år siden faktisk, var italienske akvarier med sine teknikker i søkelyset.
Det handlet om høye verdier på de viktige elementene kalsium, kh og magnesium, masse lys, og gjerne dyp sand og ikke minst pappone. som da er en slush av fersk skjellmat og rå skampi med en dæsj sukker og en aminosyretilsetning. Akvariene som ble vist hadde enorme kolonier som struttet av sunnhet.

Nå har jeg en stund prøvd dette og snudd en nedadgående trend jeg har hatt i tanken over flere mnd. Det ble antydning til algevekst på glassruta, og valoniaen begynte såvidt vokse men ga opp etter ei uke. Så nå har jeg nettopp laget enda en ny batch og lagt i frysen   

Det jeg har brukt er en forenklet versjon og jeg tror ikke det betyr så mye: 10 blåskjell, 4 rå scampi, noe planktonpulver og reefperls, 1 gram L-aspartic acid, og 2 dl vann. (Hoppet over sukker siden jeg drypper ørlite eddik automatisk hver dag. ) Alt sammen moses 10 minutter med stavmikser eller foodprosessor. Deretter i frysen som knekkbare plater og tilsettes for korallene og systemets del visstnok i mørket, selv om jeg gjør før jeg går på jobb.

En slik slush er ingen enestående tanke. Eric Borneman er også kjent for å ha laget lignende selvlaget slush.

Konrad

Antall Innlegg : 99
Ryktepoeng : 12
Medlem siden : 2013-12-16

View user profile

Back to top Go down

Re: Italia og pappone

Post by Håkon on Thu Jan 09, 2014 9:44 pm

Spennende. Har du gjort deg noen tanker om hva dette gjør med "systemet". Jeg er ikke så veldig erfaren, men er oppdratt til at et nærmest næringsfattig system er det "rett" misforstå meg rett.
Månedens akvarium var jo også italiensk. TOTM

Jeg har veldig sansen for disse sonene som han har i sumpen for at ulikt dyreliv skal få trives.
Håkon

Antall Innlegg : 496
Ryktepoeng : 38
Medlem siden : 2012-12-31

View user profile

Back to top Go down

Post by Konrad on Thu Jan 09, 2014 11:31 pm

Det er selvfølgelig ikke bra for steinkoraller med høyt målbart fosfat og store mengder nitrat, men siden det hos meg aldri har vært et problem har jeg vel litt å gå på der. Fosfat var 0 eller knapt målbar med hanna ved siste måling, og nitrat har alltid vært lav dvs mellom 0 og 3ppm, Alger er fraværende og myk-koraller vokser dårlig. Best vekst hadde jeg da det fantes litt alger her og der.
Jeg har kanskje hatt for stor fokus på å begrense næringen i systemet etterhvert som det er blitt eldre.

Ser han Paolo kjører 4 ganger mer vann gjennom sumpen enn det han skummer, men ser da allikevel rent og pent ut det karet da  

Kryptiske soner syns jeg er et paradoks siden det ser ut i mange tilfeller å fungere, men åpenbart samler detritus som er rimelig rik på fosfater. Mange har nærmest en kryptisk sone når de i akvariet stabler en mengde stein i en haug og der det blir lite vannbevegelse og aldri rørt egentlig.

Konrad

View user profile

Back to top Go down

Post by Trond Erik on Fri Jan 10, 2014 7:09 am

Jeg har brukt å lage en lignende blanding tidligere. Jeg blandet forskjellig sjømat samt phytoplan sammen og frøs det ned i plate. Det eneste jeg ikke hadde oppi var aminosyrer. Jeg har egentlig aldri hatt noe særlig tro på aminosyrer da jeg har tenkt at det er så lite at bare mikroorganismer har bruk for dem, og skal jeg først stimulere til mikrobiell vekst vil jeg prioritere å dosere karbon og ikke nitrogen (=aminosyrer).

Jeg har egentlig sluttet med dette kombiforet nå. Nå mater jeg med fiskemat og med mat for filterfødere (phytoplan og lignende), etter behov.

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20

View user profile http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

Post by Konrad on Fri Jan 10, 2014 2:21 pm

Aminosyrer er jeg vel sjøl litt avventende til men tenkte prøve akkurat denne ene aminosyren etter at jeg kom over en gammel tråd der eieren av det nystartede salifert var inne i diskusjonen og at jeg videre finner ut at over halvparten av den aminosyremixen han selger dyrt på flasker er denne ene syra. Mulig den mixen har endret seg i senere tid, men oppskiften får man jo aldri vite.

Den opprinnelige pappone hadde en annen type aminosyre som visstnok ikke var helt stuerent, men som neppe hadde særlig stor virkning på korallene.

Det som derimot var effektfullt på den tiden tror jeg var den karbon tilsetninga i form av en spiseskje sukker i pappone-mixen  

Her er den gamle tråden på RC om Italienske modne akvarier:
http://reefcentral.com/forums/showthread.php?t=971190

Konrad

View user profile

Back to top Go down

Post by Sponsored content

Sponsored content

Back to top Go down