Alger og næring

View previous topic View next topic Go down

Alger og næring

Post by Konrad on Thu Jan 09, 2014 3:54 pm

Algevekst.  Hvor mye utgjør dette i næringseksport sammenheng?

For example, Caulerpa racemosa collected off Hawaii contains about 0.08 % phosphorus by dry weight and 5.6% nitrogen. Harvesting 10 grams (dry weight) of this macroalgae from an aquarium would be the equivalent of removing 24 mg of phosphate from the water column. That amount is the equivalent of reducing the phosphate concentration from 0.2 ppm to 0.1 ppm in a 67-gallon aquarium. All of the other species tested gave similar results (plus or minus a factor of two). Interestingly, using the same paper's nitrogen data, this would also be equivalent to reducing the nitrate content by 2.5 grams, or 10 ppm in that same 67-gallon aquarium.
Utdrag fra  http://reefkeeping.com/issues/2006-09/rhf/

(1 us gallon er ca 3,8 liter)

Flake fish food is typically about 1% phosphorus (3% phosphate equivalent) by weight.  Consequently, if 5 grams of flake food is added to a 100 gallon tank, there is the potential for the inorganic orthophosphate level to be raised by 0.4 ppm in that SINGLE FEEDING.
Utdrag fra  http://www.advancedaquarist.com/2002/9/chemistry

Andre mat typer og fosfor innhold: (Husk, fosfor x 3 =fosfat)  http://www.advancedaquarist.com/2012/3/chemistry

Flakfòr inneholder 3% fosfat og kan pr gram øke fosfat i en 380 liters tank med 0,08 ppm. (Pelletsboksen min lister opp 1,5% fosfat)
Makroalgen inneholder 0,24% fosfat når den er tørket. Så flakfòret utgjør 3 gr tørr alge. Vanninnholdet i alger er vel rundt 80%.  I våt vekt bør altså caulerpa vokse ca 15 gram. Om man fòrer ett gram tørrfòr daglig kunne man i teorien tatt ut ca 100 gr caulerpa alge i uka om all fosfat havnet der, eventuelt 50 gram om man bruker pellets.
Hvor mye veier en neve chaetomorpha tro?

Nå går selvfølgelig ikke all fosfat til algevekst noe går  jo blant annet til fisk , men det er verdt å nevne at det meste av fosfat går igjennom dyret og havner i vannet igjen. En forbausende stor del faktisk.

Konrad

Antall Innlegg : 99
Ryktepoeng : 12
Medlem siden : 2013-12-16

View user profile

Back to top Go down

Re: Alger og næring

Post by Trond Erik on Thu Jan 09, 2014 4:25 pm

Heldigvis legger fiskene mine på seg så jeg antar at mye av fosforet jeg tilsetter via fóringen ender opp på dem

Innholdet i det skummeren tar ut er forresten 0,64 % fosfor. Så hvis du har en effektiv skummer vil mye av fosforet (og nitrogenet) fra mating ende opp der. Det er jo i det hele tatt noe av poenget med skummer, uten den, eller uten effektiv makroalge-eksport (fra refugium eller skrubber), så vil nesten alle av oss ende opp med alt for høye fosfat-verdier.

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20

View user profile http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

Post by Konrad on Thu Jan 09, 2014 7:49 pm

Ja , det er helt klart at det er nødvendig med eksport av fosfat og veldig greit at det finnes flere måter å gjøre det på. Tenkte prøve få litt klarhet i hvor mye de forskjellige næringseksport teknikkene virkelig tar ut, få det kvantifisert og på den måten forstå bedre hvor stor (eller liten) betydning den har. Og tenkte starte med alger da   

Skummeren tar ut næring, ingen tvil om det, men usikkert hvor mye inorganisk fosfat den drar ut. Det er antydet her http://www.advancedaquarist.com/2010/2/aafeature/  at det meste er organisk fosfat, altså bakterier/plankton som potensielt kunne vært den beste korall-maten vi kunne få i systemet?

Fisken holder på noe fosfat når den er i vekst i motsetning til stagnert/utvokst fisk som nær sagt skiller ut det meste igjen, men jeg trodde før at det var mye mer enn de 20 prosentene. Flere studier på hurtigvoksende regnbueørret viser at 78 - 82 % av fosfaten blir utskilt og at det bare med spesialfòr at fisken holder på mer. Kjenner ikke til studier på akvariefisk så det kan selvfølgelig være andre tall her.

Tilbake til alger igjen    Fant nettopp en liten notis nærmest, på analyse av fosfor gjort på chaeto-algen helt til sist på denne sia http://www.advancedaquarist.com/2010/10/aafeature#section-6

Konrad

View user profile

Back to top Go down

Post by Trond Erik on Fri Jan 10, 2014 8:47 am

Det er en vanskelig balanse å oppnå i akvarier. På den ene siden ønsker vi å ha en del bakterier for dette er mat for filterfødere som koraller, på den andre siden vil store mikrobielle populasjoner i vannsøylen bety at det er mye tilgjengelig næring som også vil gi grobunn for diverse alger og dinoflagellater som på sin side fører til dårlig utfarging av SPS. Samtidig kan høye mengder av nitrat og fosfat - som ofte kommer når man har store mikrobielle populasjoner - hemme korallvekst.

Dette er jo noe av grunnen til at visse kombinasjoner av koraller er så vanskelig å holde, f. eks ikke-fotosyntetiske koraller sammen med SPS; førstnevnte trenger store mengder mat for filterfødere for å trives, sistnevnte vil som mislike næringsverdiene og/eller algeveksten som da ofte følger med.

Det er et paradoks at mye fiskemat inneholder mer fosfor, sånn forholdsmessig, enn det fiskene våre trenger og i det hele tatt klarer å ta opp. Bedre balansert fiskefór er løsningen. Sånn sett har man jo et argument for å mate med frossenfór som presumptivt burde ha den rette balansen av næringsstoffer. Men litt ekstra fosfor i maten vil jo være godt for alle de andre organismene vi har i karene våre, og har vi god skumming og gjerne også refugium med næringseksport derfra, så klarer de fleste å holde akkumuleringen av næring i sjakk.

Rent personlig har jeg alltid hatt tro på en, uhm, holistisk tilnæring til saltvannsakvarier, der det er viktig å tenke på hele økosystemet og ikke bare koraller eller fisk. Et sunt kar har i mine kanskje naive øyne vært et kar med robuste mikrobielle populasjoner som igjen gir grobunn for hele det økosystemet av organismer som man finner i naturen (så nært man kan komme i de små bollene våre). Et slik system tror jeg vil være mer robust i forhold til endringer, det vil være diverst nok til å sikre trivsel for dyrene oppover i kjedene, og det vil være mer motstandsdyktig mot sykdom (fordi du har "gode" organismer til stedet som holder de "slemme" i sjakk). For å få til dette har jeg alltid fokusert på så levende stein som mulig (ikke stein som har gått i en balje i en butikk i mange måneder med dårlig sirkulasjon og svakt lys), stadig tilførsel av ny stein, og en leve-og-la-leve-holdning til det meste jeg ser.

Om dette lar seg gjøre i praksis har jeg blitt mer og mer usikker på, og jeg tror det skjer en stor grad av mikrobiell ensretting i karene våre der mange arter dør ut rett og slett fordi forholdene i de små karene være et alt for begrensete til å holde liv i det mylderet av organismer som vi ser i naturen (som kanskje er årsaken til "old tank syndrom").

Uansett, jeg mater en hel del og satser på makroalger og skumming til å fjerne overskuddet av næring, og så aksepterer jeg at korallene kanskje ikke vokser så raskt eller får helt den ville fargen de kan få i akvarier med ultralave mengder av næring.

OPS. Beklager at det ble veldig off-topic.

Admin

Back to top Go down

Post by Konrad on Fri Jan 10, 2014 1:59 pm

Tror du treffer spikeren midt på med den holistiske tilnærminga (måtte pinadø søke opp ordet   )
Det er på de mikrobielle populasjoner man bør ha fokus, og jeg tror det meste av det man kan tilsette karet (foruten om det som går til skjelettoppbygning) ikke går direkte til koraller, men indirekte. Zeovit produktene er vel et bra eksempel på det. Akroporaen kan ikke leve av bare lys uansett hvor bra det er. Er også overbevist på at den mikrobielle diversiteten avtar veldig ettersom akvarier blir eldre og ingenting nytt blir tilført. Mener jeg leste om at ORA jevnlig la inn ny god levende stein for å holde systemene sine sunne og at de mente dette var viktig for stabiliteten på lang sikt.

Konrad

View user profile

Back to top Go down

Post by Håkon on Sat Jan 11, 2014 10:18 am

Interessant lesning Kjekt med slike tråder
Håkon

Antall Innlegg : 496
Ryktepoeng : 38
Medlem siden : 2012-12-31

View user profile

Back to top Go down

Post by Trond Erik on Tue Jan 14, 2014 3:16 pm

Det blir mange interessante diskusjoner i en hobby som er såpass kompleks som vår med så mange uforståtte mekanismer

Det er vel også grunnen til at folk kan lykkes med ganske forskjellig tilnærming. Det finnes ikke én og bare én løsning -- selv om det er lett å få det inntrykket når man prater med akvarister som "har sett lyset". Man kan ha suksess med systemer nesten uten næring (dersom man passer nøye på at den ikke blir for lav og dersom kriterien for suksess er god utfarging på SPS eller "steril look") eller med masse næring (dersom man er ute etter diversiteten og ikke bryr seg så mye om SPS). Og dersom målet bare er å holde i live visse dyr over tid så kommer det jo helt an på hvilke dyr man velger (det er noe helt annet å holde ikke-fotosyntetiske koraller, Acroporaer, knapper eller anthiaser -- de krever ganske forskjellige ting for optimal trivsel). Og man kan lykkes med å fjerne næring på et utall forskjellige måter, f. eks ved å mate lite og ha liten fiskebestand, ved å skifte mye vann, ved å satse på en kraftig skummer, ved å dosere karbon for å stimulere mikrobiell vekst som man så skummer ut, eller ved å eksportere makroalger f. eks vha skrubber.

Admin

Back to top Go down

Post by Sponsored content

Sponsored content

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top