INNKJØRING

View previous topic View next topic Go down

INNKJØRING

Post by TirilHaug on Wed Aug 28, 2013 8:23 pm

Når det kommer til innkjøring... Jeg sitter i en skikkelig upraktisk situasjon angående altfor lite plass og alt for mye fisk..

Jeg har allerede avtalt med en selger på Dream Aquarium i Bergen, at jeg skal ta i mot skorpionfisken i neste uke. Denne er nødt til å få hele 125 literen for seg selv, da den ellers bare vil gjafse i seg resten.
Jeg har desverre ikke rukket å satt opp nanoen enda, på grunn av små problemer med RO anlegget mitt.

Jeg lurer da på.. Det er vel fisken som tar skade av dårlig innkjøring og da regner jeg ikke med at det er noen unntak, samtidig - vil klovnene mine uten problem etablere seg i et helt ny oppstartet kar? Eller er det meget risky,,

Får nesten velge at de enten dør av dårlig innkjøring eller blir spist..  

Da jeg var i Lillehammer i sommer hadde jeg ingen til å passe fiskene, fordi vi ble borte i over en uke.. Derfor har de vært hos Eirik til nå, da foreldrene hans var hjemme. Han har vært utrolig snill og hjelpsom og jeg er veldig takknemlig for at jeg fikk lagret fiskene hos han, derfor så føler jeg nesten ikke at jeg kan gjøre det samme igjen. Det tar bare opp plass hos han, og det skal egentlig ikke være nødvendig..

Hjelp?
Ikke alltid en tenker like kjapt..  

TirilHaug

Antall Innlegg : 346
Ryktepoeng : 29
Medlem siden : 2012-12-29

View user profile

Back to top Go down

Re: INNKJØRING

Post by TorErik on Wed Aug 28, 2013 11:27 pm

Hvor stor er nanoen din? Her funker sjøvannet så det griner etter, må bare saltes opp litt. Så har du en nano som ligger på rundt 20-30l er det gjort på null komma svisj å hente sjøvann å fylle opp.

On topic...jeg har et lite karantene karr per i dag, men det skal brukes til å oppbevare det en kompis av meg bestillte siden han fant det for godt å være borte i ei uke når varene kommer, så jeg kommer vel til å avklimatisere å plumpe fiskene mine rett i karret tenker jeg. Har egentlig ikke så mye annet valg. hehe
TorErik

Antall Innlegg : 214
Ryktepoeng : 22
Medlem siden : 2013-01-02

View user profile

Back to top Go down

Post by TirilHaug on Thu Aug 29, 2013 12:01 am

TorErik wrote:Hvor stor er nanoen din? Her funker sjøvannet så det griner etter, må bare saltes opp litt. Så har du en nano som ligger på rundt 20-30l er det gjort på null komma svisj å hente sjøvann å fylle opp.

On topic...jeg har et lite karantene karr per i dag, men det skal brukes til å oppbevare det en kompis av meg bestillte siden han fant det for godt å være borte i ei uke når varene kommer, så jeg kommer vel til å avklimatisere å plumpe fiskene mine rett i karret tenker jeg. Har egentlig ikke så mye annet valg. hehe
Nanoen min er på drøyt 80 liter. Det går selvfølgelig an å starte opp dette med sjøvann, da jeg bor 2 min. unna Trondheimsfjorden, med bil  
At denne tanken ikke har slått meg før..  

Dette kan evt. fikses i helga, men da er jeg nødt til å oppbevare noe av fisken der, allerede fra da den kommer til Værnes! Det er jo fisken jeg bekymrer meg for, har blandt annet også bestilt to av samme fisk, som ikke burde være i samme kar  

Koraller og liknende, nyttedyr osv. De finner jeg en annen løsning, de kommer i hvertfall ikke til å tåle det..
Må nevnes at Eirik, så snill som han er, også gir meg litt matrix, så matrix + sjøvann og innkjørt stein.. ?
TirilHaug

View user profile

Back to top Go down

Post by Trond Erik on Thu Aug 29, 2013 8:44 am

Noen kjappe tanker:

- Sjøvann er bra.
- Springvann er som oftest også godt nok. Du kan starte op et kar med springvann og så gjennomføre noen store vannskift med osmose-vann senere. Jeg kjørte mitt gamle kar utelukkende på springvann i omtrent 2 år uten problemer.
- Klovner er veldig hardføre og vil sikkert tåle å plasseres i et ikke-innkjørt kar. Bare pass på ammoniakk og nitritt-verdiene og skift vann dersom disse blir høye.
Trond Erik

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20

View user profile http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

Post by TirilHaug on Thu Aug 29, 2013 12:58 pm

Trond Erik wrote:Noen kjappe tanker:

- Sjøvann er bra.
- Springvann er som oftest også godt nok. Du kan starte op et kar med springvann og så gjennomføre noen store vannskift med osmose-vann senere. Jeg kjørte mitt gamle kar utelukkende på springvann i omtrent 2 år uten problemer.
- Klovner er veldig hardføre og vil sikkert tåle å plasseres i et ikke-innkjørt kar. Bare pass på ammoniakk og nitritt-verdiene og skift vann dersom disse etblir høye.
Jeg vet ikke helt med springvann. Jeg fikk litt skrekken etter den massive algeoppblomstringen etter noen mnd. Dette var ikke innkjøringsalher, men trolig steinen, men jeg innbilte meg at det var vannet.

Men det var jo godt nytt, da var to stk. klovner ut av problemet i hvertfall
TirilHaug

View user profile

Back to top Go down

Post by Karsten R on Thu Aug 29, 2013 6:03 pm

Jeg ville tatt vann fra det innkjørte akvariet oppi nano akvariet, så får du også byttet litt vann på det som er innkjørt.
Karsten R

Antall Innlegg : 176
Ryktepoeng : 19

View user profile

Back to top Go down

Post by Sponsored content

Sponsored content

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top