Akvariepassing

View previous topic View next topic Go down

Akvariepassing

Post by Eirik Solberg on Fri Jun 21, 2013 9:54 pm

En venn av meg skal komme innom her noen ganger i uka de neste to ukene og se til at alt går bra med akvariet mitt. Det jeg har sagt at han må passe på er: vann i bøtta til automatisk vannpåfylling, saltnivå, temperatur, og andre småting som å sjekke at utstyret er i orden og at korallene ikke har trukket seg helt sammen. 

Er det noen andre viktige ting en med lite erfaring kan og burde sjekke?

Eirik Solberg

Antall Innlegg : 235
Ryktepoeng : 14
Medlem siden : 2013-02-27

View user profile

Back to top Go down

Re: Akvariepassing

Post by Trond Erik on Fri Jun 21, 2013 10:08 pm

Eirik Solberg wrote:En venn av meg skal komme innom her noen ganger i uka de neste to ukene og se til at alt går bra med akvariet mitt. Det jeg har sagt at han må passe på er: vann i bøtta til automatisk vannpåfylling, saltnivå, temperatur, og andre småting som å sjekke at utstyret er i orden og at korallene ikke har trukket seg helt sammen. 

Er det noen andre viktige ting en med lite erfaring kan og burde sjekke?

Jeg tror ikke jeg hadde bedt han sjekke saliniteten. Jeg mener, hva er sjansen for at den endres mye dersom den automatiske vannpåfyllingen virker som den skal? Mye større sjanse for at han gjør en feil når han måler saliniteten med den følge at han krasjer karet når han forsøker å justere den, enn at saliniteten faktisk har endret seg slik at det er et problem.

Andre ting som kan være greit å sjekke: At ikke noe sitter fast i overavrenningskammen, at det er mat i forautomaten, og å fjerne eventuelle døde fisker.
Trond Erik

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20

View user profile http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

Post by Eirik Solberg on Sat Jun 22, 2013 12:22 am

Trond Erik wrote:
Jeg tror ikke jeg hadde bedt han sjekke saliniteten. Jeg mener, hva er sjansen for at den endres mye dersom den automatiske vannpåfyllingen virker som den skal? Mye større sjanse for at han gjør en feil når han måler saliniteten med den følge at han krasjer karet når han forsøker å justere den, enn at saliniteten faktisk har endret seg slik at det er et problem.

Andre ting som kan være greit å sjekke: At ikke noe sitter fast i overavrenningskammen, at det er mat i forautomaten, og å fjerne eventuelle døde fisker.
Takk, har notert meg det med overrenningskammen. Har enda ikke fisk, så det blir ikke noe problem.

Har merket at saliniteten går ned selv når vannet fordamper, jeg har tilsatt litt ekstra salt hver gang jeg har etterfylt vann tidligere for å øke den gradvis, men av en eller annen veldig rar grunn har ikke det funket.. Målte tidligere i dag, og det lå rundt 1.022 i følge dupp-måleren min. Håper dette stabiliseres nå som jeg har vannpåfyller..

Eirik Solberg

Antall Innlegg : 235
Ryktepoeng : 14
Medlem siden : 2013-02-27

View user profile

Back to top Go down

Post by Sponsored content

Sponsored content

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top