Eiriks Mark II 275 liter

Page 4 of 7 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next

View previous topic View next topic Go down

Re: Eiriks Mark II 275 liter

Post by Trond Erik on Thu Jul 04, 2013 2:47 pm

Eirik Solberg wrote:
Trond Erik wrote:Du trenger ikke å gå veien om imageshack dersom bildene allerede ligger på nettet. Da er det bare å lime inn bildene i posten din vha "Insert image"-knappen (til høyre for "Host An Image"-knappen som du bruker for imageshack).

Prøvde på nytt og limte inn url'en i "insert image", men det vises kun om jeg åpner det i ny fane.. Det kan vel godt være fordi jeg lastet opp bildet i en lukket gruppe, eller hva?

Ah, ja, der bildet lastet opp til en lukket gruppe på Facebook så vil det ikke kunne vises andre steder.
Trond Erik

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20

View user profile http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

Post by Eirik Solberg on Sun Jul 07, 2013 12:08 am

Fant til slutt ut at jeg bare kan laste ned bildene jeg allerede har lastet opp på facebook slik at de blir passe store for imageshack.

Tusen takk til Tiril for aquascapen!

Akvariet:

Sumpa: Endelig fått på plass filtersokk, har brukt en slags filtersokk festet med hårstrikk fram til nå... Har også koblet opp vannpåfyller for ferien!

Skivetårn... Har masse skiver over alt i karet egentlig, men det ble et tårn av steiner med skiver på venstre side.

Eirik Solberg

Antall Innlegg : 235
Ryktepoeng : 14
Medlem siden : 2013-02-27

View user profile

Back to top Go down

Post by Eirik Solberg on Mon Jul 15, 2013 10:36 pm

Da blir det endelig fisk på meg på onsdag! Eller, fiskene til Tiril skal på ferie hjemme hos meg slik at de får mat mens vi er i Lillehammer, og foreldrene mine mater fiskene. De skal være hos meg til Tiril har kjørt inn det nye nanokaret sitt.

Noen som tilfeldigvis har noen tips til hvordan vi skal klare å fange en six line wrasse...?  

Når ferien er ferdig skal jeg skaffe meg maroon klovn, oog om mulig, et par av de.

Eirik Solberg

View user profile

Back to top Go down

Post by Trond Erik on Wed Jul 17, 2013 9:00 am

Ingen erfaring med sixline direkte, men mye erfaring med anre vanskelige fisker og for mange av dem har eneste løsning vært å tømme karet. 
Trond Erik

Admin

Back to top Go down

Post by Eirik Solberg on Thu Jul 25, 2013 12:14 am

Trond Erik wrote:Ingen erfaring med sixline direkte, men mye erfaring med anre vanskelige fisker og for mange av dem har eneste løsning vært å tømme karet. 

Husker du navnet på noen av fiskene du hadde problemer med? Bare sånn at jeg vet det til senere, hehe..

Alt gikk i hvert fall mye raskere enn forventet, fisken som tok lengst tid å fange var vel den største klovnen, men det hjalp litt å flytte litt på anemona.

Eirik Solberg

View user profile

Back to top Go down

Post by Trond Erik on Thu Jul 25, 2013 8:31 am

Eirik Solberg wrote:
Trond Erik wrote:Ingen erfaring med sixline direkte, men mye erfaring med anre vanskelige fisker og for mange av dem har eneste løsning vært å tømme karet. 

Husker du navnet på noen av fiskene du hadde problemer med? Bare sånn at jeg vet det til senere, hehe..

Alt gikk i hvert fall mye raskere enn forventet, fisken som tok lengst tid å fange var vel den største klovnen, men det hjalp litt å flytte litt på anemona.

Det er stor variasjon blant individer innen en art, så vet ikke om det har så stor overføringsverdi at jeg forteller hvilke fisk jeg hadde problemer med. F eks kan en fisk som har blitt skremt mye av forsøk på fanging -- veiving med håver og mye styr -- suse i skjul med en gang en håv nærmer seg karet og bli helt umulig å fange. Uansett, den fisken jeg hadde størst problemer med å fange i felle var en Siganus doliatus.

Og så er sikkert noen slekter av fisker mer sky enn andre. F. eks Pseudocheilidene der Six Line Wrasse hører hjemme. Dette er ikke tilfelle for Siganus-slekten, tror jeg, for jeg hadde ikke noe problemer med å fange en Siganus magnificus.

Jeg fanget en gang klovner helt utilsiktet ved at anemonen de bodde i ble flyttet over i ei lite kurv som hang i toppen av akvariet. Neste dag hadde klovnene funnet frem til kurve og klart å komme seg ned i den. Det var da bare å løfte kurven med anemone og klovner ut av karet
Trond Erik

Admin

Back to top Go down

Post by Eirik Solberg on Fri Jul 26, 2013 12:36 am

Trond Erik wrote:
Eirik Solberg wrote:

Det er stor variasjon blant individer innen en art, så vet ikke om det har så stor overføringsverdi at jeg forteller hvilke fisk jeg hadde problemer med. F eks kan en fisk som har blitt skremt mye av forsøk på fanging -- veiving med håver og mye styr -- suse i skjul med en gang en håv nærmer seg karet og bli helt umulig å fange. Uansett, den fisken jeg hadde størst problemer med å fange i felle var en Siganus doliatus.

Og så er sikkert noen slekter av fisker mer sky enn andre. F. eks Pseudocheilidene der Six Line Wrasse hører hjemme. Dette er ikke tilfelle for Siganus-slekten, tror jeg, for jeg hadde ikke noe problemer med å fange en Siganus magnificus.

Jeg fanget en gang klovner helt utilsiktet ved at anemonen de bodde i ble flyttet over i ei lite kurv som hang i toppen av akvariet. Neste dag hadde klovnene funnet frem til kurve og klart å komme seg ned i den. Det var da bare å løfte kurven med anemone og klovner ut av karet

Så artig det med klovnene! Tiril vet jeg hadde en lignende opplevelse da hun skulle ta akvarievann i en kopp for å tine opp frossent fôr, den ene klovnen hennes trodde det var mat oppi der og hoppet rett oppi.

Takk for tipset forresten!

Eirik Solberg

View user profile

Back to top Go down

Post by Eirik Solberg on Fri Jul 26, 2013 1:00 am

Har skjedd mye nytt i karet mitt nå, for en uke siden flyttet jeg og Tiril fiskene, eremitten, knappekoloniene og anemona til mitt akvarium. Alt ser ut til å trives veldig bra!

Og i natt (for under en time siden) ordnet vi nattlys!   Kjøpte meg LED-strips fra Clas Ohlson, koblet de sammen og festet de på lysarmaturet, midt mellom lysrørene. De har liten effekt om dagen, men så snart t-5 rørene slukkes blir det meste selvlysende, det ser utrolig bra ut!

Jeg har også kjøpt meg reaktor, den bruker jeg med fosfatbundende kuler. Når de er brukt opp, tenker jeg å bytte til matrix carbon( aktivt kull) som jeg bestilte med et uhell da jeg egentlig skulle ha vanlig seachem matrix til filtersokken. Det står på pakken at vannet aldri vil ha en ph Ph på over 7 ved bruk av dette kullet, og da må jeg få opp Ph'en på et vis. Er det i dette tilfellet man må "lufte" vannet før det går tilbake til sumpa? Evt hvordan burde jeg gjøre dette?

Har forresten kjøpt meg en rødstripet dvergkeiser, aner ikke om det er rett norsk navn, men men... Den er kjempesnill mot alt jeg har av myke koraller, men jeg fersket den i å ta seg en smakeprøve på en av sps'ene til Tiril... Nå skal jeg jo kjøpe litt koraller av både Eric og Heidi allerede i morgen, og om min lille Nero (har kalt den opp etter keiseren Nero nettopp fordi begge er keisere og noen skikkelige bøller... Min keiser har røsket opp boblealger, rast noen småting og nappet på Tiril sin sps..) napper på de uten å en gang ha smakt på de andre knappene, blir han sendt til 500-literen hennes når hun får det opp, det blir jo så og si et fish only-kar.

Det var det meste som har skjedd til nå, blir bilder i morgen av akvariet med dag og nattlys, også skal jeg selvfølgelig ta bilder av de nye korallene.

Eirik Solberg

View user profile

Back to top Go down

Post by Eirik Solberg on Sun Jul 28, 2013 12:05 am

Kjøpte min etterlengtede maroon klovn i dag! Den stjal bubbletipen fra den største occelaris'en, og anemona ble ganske irritert og gjemte seg etter hvert på baksiden av en stein, noe som gjør at jeg ikke kan se klovnen noe særlig før den flytter seg fram igjen  

Eirik Solberg

View user profile

Back to top Go down

Post by Trond Erik on Sun Jul 28, 2013 6:47 am

Dette ser bra ut! Artig at maroonen stjal anemone fra occelaris klovnene dine. Vel, kanskje ikke så artig for deg eller klovnene.
Trond Erik

Admin

Back to top Go down

Post by Eirik Solberg on Sun Jul 28, 2013 12:41 pm

Trond Erik wrote:Dette ser bra ut! Artig at maroonen stjal anemone fra occelaris klovnene dine. Vel, kanskje ikke så artig for deg eller klovnene.
Hehe, det var en lang og interessant kamp om den, tidligere hadde jeg ikke sett den ene occelarisen leke seg i anemona i det hele tatt, den var der kun om natta, og når den enten renset den eller foret den, men da maroonen kom for å se hva anemona var for noe, virket den minste skikkelig stresset og leket seg så fort og mye den bare kunne oppi der! Maroonen var ganske sleip, den sneik seg sakte men sikkert oppi og prøvde fra alle mulige vinkler.

Eirik Solberg

View user profile

Back to top Go down

Post by Eirik Solberg on Sun Jul 28, 2013 5:27 pm

Nå skal jo anemona og occelarisene tilbake dit de kom fra om en måned, bare i et nytt akvarium. Da blir det artig å se hvordan maroonen reagerer, når den ikke får husly før jeg eventuelt skaffer meg en anemone selv, også blir det bra for klovnene til Tiril når de får en ny sjanse til å bosette seg.

Eirik Solberg

View user profile

Back to top Go down

Post by Eirik Solberg on Wed Aug 14, 2013 5:42 pm

Oppdaget nettopp en ganske så stor krabbe i akvariet... Den satt (så og si) i anemona og spiste ett eller annet på en stein. Alt jeg kunne se var en svart klo, og så vidt noe av ansiktet, hele krabba så ut til å være svart. Om mulig skal jeg få ta bilde av den.
Noen som vet om det kan være en krabbe som er bra å ha, eller om jeg må hive den ut så fort som mulig?

Eirik Solberg

View user profile

Back to top Go down

Post by Eirik Solberg on Wed Aug 14, 2013 5:50 pm

Det virker som om det er masse liv jeg aldri har sett før tørr å komme fram mer nå, og det rett etter at jeg byttet til aktivt kull i reaktor!

Fant noe som lignet på de gule knappene jeg har, bare at tentaklene var mange flere, og gul helt i tuppene, skal prøve å få tatt bilde av den også, eneste er at den ligger upraktisk til bak LS...

Eirik Solberg

View user profile

Back to top Go down

Post by Trond Erik on Wed Aug 14, 2013 5:53 pm

Eirik Solberg wrote:Oppdaget nettopp en ganske så stor krabbe i akvariet... Den satt (så og si) i anemona og spiste ett eller annet på en stein. Alt jeg kunne se var en svart klo, og så vidt noe av ansiktet, hele krabba så ut til å være svart. Om mulig skal jeg få ta bilde av den.
Noen som vet om det kan være en krabbe som er bra å ha, eller om jeg må hive den ut så fort som mulig?
Det kan være en krabbe som er bra å ha fordi den spiser alger, detritus og beriker akvariet med en ny fascinerende livsform som gjør at det blir mer "ekte", men det kan også være en krabbe som vil plage korallene dine, drepe eremitter og være en ordentlig bølle. Det er umulig å si. Hadde vi klart å identifisere den hadde vi kunne sagt noe om sjansen for det ene eller det andre, men det kan vi ikke, men det klarer vi ikke uten bilde og selv da ofte ikke.

Noen venter til den har gjort noe galt før de fjerner den, andre fjerner krabber som default, mens atter andre aksepterer risikoen og lar den være selv om den gjør noe galt. Det er ikke noen fasit her. Det kommer helt an på deg.

Selv har jeg hatt noen titalls krabber og jeg har fjernet mange. Aldri har jeg sett noen gjøre noe galt, derimot, og i dag har jeg et ganske avslappet forhold til dem.
Trond Erik

Admin

Back to top Go down

Post by Ingdal Heidi on Wed Aug 14, 2013 6:00 pm

Ja er det ikke moro når det dukker opp masse rart? Det er det som er artigst, mangfoldet man får se i karet.  
Ingdal Heidi

Antall Innlegg : 507
Ryktepoeng : 25
Medlem siden : 2013-02-03

View user profile

Back to top Go down

Post by Eirik Solberg on Wed Aug 14, 2013 6:04 pm

Trond Erik wrote:
Det kan være en krabbe som er bra å ha fordi den spiser alger, detritus og beriker akvariet med en ny fascinerende livsform som gjør at det blir mer "ekte", men det kan også være en krabbe som vil plage korallene dine, drepe eremitter og være en ordentlig bølle. Det er umulig å si. Hadde vi klart å identifisere den hadde vi kunne sagt noe om sjansen for det ene eller det andre, men det kan vi ikke, men det klarer vi ikke uten bilde og selv da ofte ikke.

Noen venter til den har gjort noe galt før de fjerner den, andre fjerner krabber som default, mens atter andre aksepterer risikoen og lar den være selv om den gjør noe galt. Det er ikke noen fasit her. Det kommer helt an på deg.

Selv har jeg hatt noen titalls krabber og jeg har fjernet mange. Aldri har jeg sett noen gjøre noe galt, derimot, og i dag har jeg et ganske avslappet forhold til dem.
Når du nevner det, har jeg ikke sett eremitten til Tiril på nesten en uke... Jeg har også sett flere skiver mistrives, og det på ett spesielt sted, og av samme type skive. Noen av de er nesten helt borte nå. Kan det være at krabba flyttet seg til anemona etter at vi delte den, for å spise dødt vev av den?

Har virkelig ikke lyst til å ta livet av krabba, kan jo muligens flytte den ned i sumpa etter hvert, får jo korallbestilling fra Porsgrunn i dag eller i morgen, og jeg har ikke veldig lyst til å ta risikoen og miste de nye korallene..

Skal ta bilde av den nå!

Eirik Solberg

View user profile

Back to top Go down

Post by Eirik Solberg on Wed Aug 14, 2013 6:21 pm

Eirik Solberg wrote:
Trond Erik wrote:

Når du nevner det, har jeg ikke sett eremitten til Tiril på nesten en uke... Jeg har også sett flere skiver mistrives, og det på ett spesielt sted, og av samme type skive. Noen av de er nesten helt borte nå. Kan det være at krabba flyttet seg til anemona etter at vi delte den, for å spise dødt vev av den?

Har virkelig ikke lyst til å ta livet av krabba, kan jo muligens flytte den ned i sumpa etter hvert, får jo korallbestilling fra Porsgrunn i dag eller i morgen, og jeg har ikke veldig lyst til å ta risikoen og miste de nye korallene..

Skal ta bilde av den nå!
Krabba var sporløst forsvunnet da jeg begynte å lete etter den. Fikk i det minste endret litt på aquascapen for å få bedre plass til korallene jeg får i morgen.

Eirik Solberg

View user profile

Back to top Go down

Post by Eirik Solberg on Wed Aug 14, 2013 6:59 pm

Ingdal Heidi wrote:Ja er det ikke moro når det dukker opp masse rart? Det er det som er artigst, mangfoldet man får se i karet.  
Relativt enig der, eneste er at jeg ikke vil miste annet liv på grunn av den krabba  
Nå har den jo vært i karet i over 3 måneder, så den kan jo ikke ha gjort så veldig mye ugang, jeg flytter den ned til sumpa om jeg finner den mens den gjør noe galt.

Eirik Solberg

View user profile

Back to top Go down

Post by Ingdal Heidi on Wed Aug 14, 2013 7:53 pm

Eirik Solberg wrote:
Ingdal Heidi wrote:Ja er det ikke moro når det dukker opp masse rart? Det er det som er artigst, mangfoldet man får se i karet.  
Relativt enig der, eneste er at jeg ikke vil miste annet liv på grunn av den krabba  
Nå har den jo vært i karet i over 3 måneder, så den kan jo ikke ha gjort så veldig mye ugang, jeg flytter den ned til sumpa om jeg finner den mens den gjør noe galt.
Jeg har også en liten tasse i Freaky hotellet mitt som jeg ikke var sikker på derfor havnet den der.... 
Ingdal Heidi

View user profile

Back to top Go down

Post by TirilHaug on Wed Aug 14, 2013 8:12 pm

Håper ikke den har tatt den eneste eremitten min..  

Den var kjempestor og det eneste nyttedyret som overlevde strømbruddet samt en snegle..
TirilHaug

Antall Innlegg : 346
Ryktepoeng : 29
Medlem siden : 2012-12-29

View user profile

Back to top Go down

Post by Eirik Solberg on Wed Aug 14, 2013 10:55 pm

Fikk tak i krabba! Tok ut steinen den satt på, tok noen bilder, og heiv den oppi nanokaret. Noen formening om dette er et nyttedyr eller skadedyr?

Eirik Solberg

View user profile

Back to top Go down

Post by Eirik Solberg on Wed Aug 14, 2013 10:58 pm

Siste bildet der blei skrekkelig dårlig.. jaja.
Skal også sies at beina var litt hårete helt nederst

Eirik Solberg

View user profile

Back to top Go down

Post by Ingdal Heidi on Wed Aug 14, 2013 11:12 pm

Eirik Solberg wrote:Siste bildet der blei skrekkelig dårlig.. jaja.
Dette så ut som en vanlig krabbe man finner i fjæra....:-)
.
Ingdal Heidi

View user profile

Back to top Go down

Post by Eirik Solberg on Wed Aug 14, 2013 11:17 pm

Ingdal Heidi wrote:
Eirik Solberg wrote:Siste bildet der blei skrekkelig dårlig.. jaja.
Dette så ut som en vanlig krabbe man finner i fjæra....:-)
.
Hehe, ja, eneste er at den hadde litt mer groteske klør til å være så liten, den ble 3 ganger så stor når den strakte ut klørne sine på hver side. Om jeg får bekreftet at den er farlig i forhold til småfisk / koraller, kan du godt få den neste gang du kommer til Trondheim, om du tror den klarer seg i freaky-hotellet ditt.

Eirik Solberg

View user profile

Back to top Go down

Post by Sponsored content

Sponsored content

Back to top Go down

Page 4 of 7 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next

View previous topic View next topic Back to top