Eiriks Mark II 275 liter

Page 3 of 7 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next

View previous topic View next topic Go down

Re: Eiriks Mark II 275 liter

Post by Ingdal Heidi on Fri May 24, 2013 10:44 am

Hei gratulerer og lykke til. Bare si ifra hvis du vil ha hjelpere til karet som snegler og ormer for det er et must for å holde karet i balanse. Det er de som gjør hovedjobben med rengjøring.
Ingdal Heidi

Antall Innlegg : 507
Ryktepoeng : 25
Medlem siden : 2013-02-03

View user profile

Back to top Go down

Post by Eirik Solberg on Fri May 24, 2013 4:00 pm

Ingdal Heidi wrote:Hei gratulerer og lykke til. Bare si ifra hvis du vil ha hjelpere til karet som snegler og ormer for det er et must for å holde karet i balanse. Det er de som gjør hovedjobben med rengjøring.

Takk takk! Skal si fra

Eirik Solberg

Antall Innlegg : 235
Ryktepoeng : 14
Medlem siden : 2013-02-27

View user profile

Back to top Go down

Post by Karsten R on Fri May 24, 2013 5:18 pm

Hva ble prisen på akvariet ferdig boret, med overrenningen og rør? Bestilte du fra tam lade?
Karsten R

Antall Innlegg : 176
Ryktepoeng : 19
Medlem siden : 2012-12-29

View user profile

Back to top Go down

Post by Eirik Solberg on Fri May 24, 2013 9:29 pm

Karsten R wrote:Hva ble prisen på akvariet ferdig boret, med overrenningen og rør? Bestilte du fra tam lade?

For å si det slik; det ble aaalt for dyrt, men jeg er ganske så sikker på at det kommer til å bli verdt det.. Bestilte hos tam lade ja

Eirik Solberg

View user profile

Back to top Go down

Post by Eirik Solberg on Wed May 29, 2013 9:27 pm

Da kan jeg endelig si at jeg har kommet i gang!! Karet er fylt med (alt for mye) levende stein, sand og vann. Det står en sirkulasjonspumpe på 4500 l/t oppi og kjører, og jeg skal om litt putte oppi varmekolba.

Fikk også stor hjelp av Kimes (kan egentlig ikke regnes som hjelp, ettersom at han gjorde alt arbeidet..) til å koble opp sumpa!

Nå har jeg kommet til et nytt, og veeeldig stort problem.. Jeg har en mistanke om at lysarmaturet som fulgte med akvariet ikke virker.. I går kjøpte jeg et lysrør, og prøvde det i dag, men det funket ikke i det hele tatt, uansett hvordan jeg snudde og plasserte det. Derfor byttet jeg lysrør på Tam Lade, siden jeg trodde det ikke funket, men da jeg kom hjem etter å ha hentet stein hos CP, fant jeg ut at det nye heller ikke funket... Kan det ha noe med at jeg bare prøvde étt lysrør på et armatur med plass til 2? De hadde nemlig ikke hvite lyrsør inne, så jeg kjøpte kun et blått, men de får inn et hvitt lysrør de holder av til meg på tirsdag.

Men uansett, hva burde jeg gjøre for å få lys i akvariet..? vet det ikke burde stå lenge uten lys, noe det vil gjøre om jeg blir nødt til å kjøpe nytt armatur.. :s

Eirik Solberg

View user profile

Back to top Go down

Post by Eirik Solberg on Wed May 29, 2013 10:32 pm

Bilde av hvordan karet ser ut akkurat nå

http://img33.imageshack.us/img33/1195/foto0500l.jpg

Eirik Solberg

View user profile

Back to top Go down

Post by Eirik Solberg on Thu May 30, 2013 8:20 pm

Fant ut en kriseløsning i går, plasserte enkelt og greit armaturet fra det første karet på skrått over! Fant også ut etter litt research at man trenger 2 lysrør for at det skal virke, men så har de ikke hvite rør inne i rett størrelse på hverken tam lade eller akvasia.. Men men, kjøper nytt rør i morgen, om de har fått inn

Har nesten 200 liter vann som blandes med salt i en tønne nå, skal ta vann i sumpa og teste at alt utstyret i fungerer som det skal, så fyller jeg resten i morgen

Eirik Solberg

View user profile

Back to top Go down

Post by Eirik Solberg on Sun Jun 02, 2013 9:38 pm

Da har jeg fått tatt noen skikkelige bilder!

Akvariet:

Sumpa:

Relativt stor knappekoloni..

Noen som vet hva dette kan være? Ser nesten ut som en liten anemone, den har tentakler og en "munn" på midten!

Og er det noen her som kan si noe om hva det oransje "belegget" på steinen er?

Eirik Solberg

View user profile

Back to top Go down

Post by Trond Erik on Mon Jun 03, 2013 7:00 am

Gode greier!

Jeg tipper bildet i midten viser en majano-anemone. Selv om de er fine kan de spre seg raskt og bli et problem.

Det belegget er nok en svamp, og har nok tidligere ligget mørkt.
Trond Erik

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20

View user profile http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

Post by CP on Mon Jun 03, 2013 9:47 am

Enig i at det ser ut som en majanoanemone , men hvis det er den gamle kjenningen jeg tror det er så må det være noe annet. Hadde nemlig angst for at det skulle være en sånn så jeg googla majano for harde livet, og de må ha lys for å leve. Denne rakkeren har derimot tilbragt hele livet opp-ned under steiner, altså i skyggen

Trodde den hadde blitt med ut til kompisen min, men det ser altså ikke sånn ut...

Men uansett, følg med den og Google majano du også

CP

CP

Antall Innlegg : 54
Ryktepoeng : 10
Medlem siden : 2012-12-31

View user profile

Back to top Go down

Post by Eirik Solberg on Mon Jun 03, 2013 10:20 pm

Jeg har fått høre at det kan være en steinanemone, og i følge beskrivelsen på liveaquaria.com, passer den til beskrivelsen, som forklarer at steinanemoner plasserer seg på vetrikale flater, gjerne i skyggen, og at den klarer seg godt i alle slags styrker lys. Den jeg har strekker seg ganske så langt ut om natta, og trekker seg sammen igjen når lyset slåes på, men oppfører en majanoanemone seg på samme måte?

Tror forresten jeg så noe annet oppi karet mitt som kan minne om en anemone, nå skal det jo sies at jeg har masse ricordea-skiver her og der, men den jeg så har flyttet på seg, og har korte tentakler ganske langt ute på "kronen"..

Eirik Solberg

View user profile

Back to top Go down

Post by Ingdal Heidi on Tue Jun 04, 2013 12:06 am

Du må i alle fall ikke kaste det ut for jeg har også majano og de sprer seg absolutt ikke så fort. Gi den litt tid. Den er også litt lettere og fjerne hvis det evt skulle ta av. Jeg tar den i freaky hotellet mitt hvis du ikke vil ha den eller får flere. Den var sjelden til majano og være.
Ingdal Heidi

Antall Innlegg : 507
Ryktepoeng : 25
Medlem siden : 2013-02-03

View user profile

Back to top Go down

Post by Eirik Solberg on Tue Jun 04, 2013 12:45 am

Ingdal Heidi wrote:Du må i alle fall ikke kaste det ut for jeg har også majano og de sprer seg absolutt ikke så fort. Gi den litt tid. Den er også litt lettere og fjerne hvis det evt skulle ta av. Jeg tar den i freaky hotellet mitt hvis du ikke vil ha den eller får flere. Den var sjelden til majano og være.

Skal huske at du vil ta den om den gjør ugang!

Eirik Solberg

View user profile

Back to top Go down

Post by Eirik Solberg on Tue Jun 04, 2013 12:47 am

Skal forresten kvitte meg med en god del LS om ikke lenge, har en avtale med en som skal kjøpe. Da kan jeg få ordnet en noe finere aquascape, og da blir det ikke minst mye bedre svømmeplass til fiskene!
Endret litt på aquascape'n for en time siden, og fikk fram det jeg trodde var en anemone.. Det viste seg å være en veldig fin skive, som var både oransje, grønn og gul! Legger kanskje ut bilde i morgen om jeg rekker det

Eirik Solberg

View user profile

Back to top Go down

Post by Eirik Solberg on Tue Jun 25, 2013 1:10 am

Har for 2 uker siden fått god hjelp til ny aquascape av Tiril, jeg ble utrolig fornøyd med resultatet!
Har tatt masse bilder av hele oppsettet, men de ligger på mamma sin PC som ikke er med på ferie, fordi harddisken på laptopen min bestemte seg for å ta ferie den også for en måned circa, og jeg har ikke fått fikset det enda... MEN jeg skal legge ut bilder så fort jeg kommer tilbake til mormor og morfar i Oslo! 

Har en kompis av meg som passer på akvariet mitt disse 2 ukene, jeg tror det skal gå veldig bra ettersom at de eneste oppgavene han her er å fylle på vann i bøtta som vannpåfylleren tar vann fra, sjekke at utstyret funker, og sjekke at korallene ikke trekker seg sammen. 

Når jeg kommer hjem, skal jeg måle vannverdier og kjøpe et klovnepar så fort som mulig!

Eirik Solberg

View user profile

Back to top Go down

Post by Trond Erik on Tue Jun 25, 2013 7:52 am

Høres bra ut. Hva slags klovner skal du ha deg, da?

Fortsatt god ferie!
Trond Erik

Admin

Back to top Go down

Post by TirilHaug on Wed Jun 26, 2013 12:40 am

Takk, Trond Erik!

Å velge klovner er noe av det vanskeligste jeg har vært borti fram til nå... Før har det stått mellom oransje klovner, svarte, og saddleback, men etter å ha vært på CretAquarium i dag (anbefales sterkt om noen av dere skal til Kreta) så vurderer jeg clarcii og maroon clownfish. Jeg vet man bare burde ha én maroon, og clarcii'ene blir noen jævler til å bølle når de har egg, men kom inn på tanken etter å ha sett hvor store og fine de kan bli.. Jaja, den tanken går sikkert over så snart jeg leser mer om de, og når jeg kommer hjem vil jeg være alt for utålmodig til å vente på en eventuell bestilling av fisk slik at jeg rett og slett ender opp med ett par oransje ocellaris.
TirilHaug

Antall Innlegg : 346
Ryktepoeng : 29

View user profile

Back to top Go down

Post by Eirik Solberg on Wed Jun 26, 2013 12:47 am

Mente selvfølgelig å skrive innlegget over med min egen bruker, men så oppdaget jeg ikke at jeg var på tiril sin fordi jeg bruker mobilversjon, og nå får jeg ikke slettet innlegget heller... :|

Eirik Solberg

View user profile

Back to top Go down

Post by TirilHaug on Wed Jun 26, 2013 2:50 am

Haha, ante noe muffens når jeg så innlegget der ja! 

- "Ekte" Tiril 
TirilHaug

View user profile

Back to top Go down

Post by TirilHaug on Wed Jun 26, 2013 2:53 am

Hadde det vært opp til meg Eirik min kjære, så hadde jeg valgt Maroon. Liker ikke formen på Clarkii og synes maroons "blodrøde" farge er fantastisk. Også har de sånne fløyelsaktige finner. Synes egentlig de er de fineste klovnene 
TirilHaug

View user profile

Back to top Go down

Post by Eirik Solberg on Fri Jun 28, 2013 8:21 pm

TirilHaug wrote:Hadde det vært opp til meg Eirik min kjære, så hadde jeg valgt Maroon. Liker ikke formen på Clarkii og synes maroons "blodrøde" farge er fantastisk. Også har de sånne fløyelsaktige finner. Synes egentlig de er de fineste klovnene 

Kommer nok til å gå for maroon!

Virker som om det er vanskelig å skaffe modent par av de, så da er spørsmålet om jeg enten rett og slett bare skal ha én av de, starte med en og putte oppi en til så snart jeg kan få tak i, eller om jeg skal vente til jeg får skaffet par...  Noen som har meninger om det?

Eirik Solberg

View user profile

Back to top Go down

Post by Eirik Solberg on Mon Jul 01, 2013 11:15 pm

Prøver å laste opp bilder fra facebook, disse bildene var for stor for imageshack.

Last edited by Eirik Solberg on Fri Jul 05, 2013 11:48 pm; edited 2 times in total

Eirik Solberg

View user profile

Back to top Go down

Post by Eirik Solberg on Mon Jul 01, 2013 11:17 pm

Eirik Solberg wrote:

Prøver å laste opp bilder fra facebook, disse bildene var for stor for imageshack.

Ikke det nei.. Kan jeg endre oppløsningen på bildene på noe vis? Bruker mamma sin PC, og aner ikke mye om hvordan jeg gjør ting her..  

Eirik Solberg

View user profile

Back to top Go down

Post by Trond Erik on Tue Jul 02, 2013 6:56 am

Eirik Solberg wrote:Prøver å laste opp bilder fra facebook, disse bildene var for stor for imageshack. 

Du trenger ikke å gå veien om imageshack dersom bildene allerede ligger på nettet. Da er det bare å lime inn bildene i posten din vha "Insert image"-knappen (til høyre for "Host An Image"-knappen som du bruker for imageshack).

Test av bilde fra Facebook:
Trond Erik

Admin

Back to top Go down

Post by Eirik Solberg on Tue Jul 02, 2013 11:04 pm

Trond Erik wrote:Du trenger ikke å gå veien om imageshack dersom bildene allerede ligger på nettet. Da er det bare å lime inn bildene i posten din vha "Insert image"-knappen (til høyre for "Host An Image"-knappen som du bruker for imageshack).

Prøvde på nytt og limte inn url'en i "insert image", men det vises kun om jeg åpner det i ny fane.. Det kan vel godt være fordi jeg lastet opp bildet i en lukket gruppe, eller hva?

Eirik Solberg

View user profile

Back to top Go down

Post by Sponsored content

Sponsored content

Back to top Go down

Page 3 of 7 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next

View previous topic View next topic Back to top