Eiriks Mark II 275 liter

Page 5 of 7 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next

View previous topic View next topic Go down

Re: Eiriks Mark II 275 liter

Post by Ingdal Heidi on Wed Aug 14, 2013 11:32 pm

Eirik Solberg wrote:
Ingdal Heidi wrote:

Eirik Solberg wrote:Siste bildet der blei skrekkelig dårlig.. jaja.
Skal også sies at beina var litt hårete helt nederst
Dette så ut som en vanlig krabbe man finner i fjæra....:-)
.
Hehe, ja, eneste er at den hadde litt mer groteske klør til å være så liten, den ble 3 ganger så stor når den strakte ut klørne sine på hver side. Om jeg får bekreftet at den er farlig i forhold til småfisk / koraller, kan du godt få den neste gang du kommer til Trondheim, om du tror den klarer seg i freaky-hotellet ditt.
Ja jeg tar gjerne imot tassen jeg. Hvis du ikke vil ha den i sumpen selv da? Jeg tar imot alt dere ikke vil ha jeg...:-)
Ingdal Heidi

Antall Innlegg : 507
Ryktepoeng : 25
Medlem siden : 2013-02-03

View user profile

Back to top Go down

Post by Eirik Solberg on Thu Aug 15, 2013 1:39 am

Ingdal Heidi wrote:
Eirik Solberg wrote:

Ingdal Heidi wrote:

Eirik Solberg wrote:Siste bildet der blei skrekkelig dårlig.. jaja.
Skal også sies at beina var litt hårete helt nederst
Dette så ut som en vanlig krabbe man finner i fjæra....:-)
.
Hehe, ja, eneste er at den hadde litt mer groteske klør til å være så liten, den ble 3 ganger så stor når den strakte ut klørne sine på hver side. Om jeg får bekreftet at den er farlig i forhold til småfisk / koraller, kan du godt få den neste gang du kommer til Trondheim, om du tror den klarer seg i freaky-hotellet ditt.
Ja jeg tar gjerne imot tassen jeg. Hvis du ikke vil ha den i sumpen selv da? Jeg tar imot alt dere ikke vil ha jeg...:-)
Tja.. når jeg tenker meg om, kan den få bo i 125literen til Tiril en stund framover, det er jo litt artig å studere hva de gjør også.. Men etter at den har bodd der kan du sikkert få den.

Eirik Solberg

Antall Innlegg : 235
Ryktepoeng : 14
Medlem siden : 2013-02-27

View user profile

Back to top Go down

Post by Eirik Solberg on Thu Aug 15, 2013 1:52 am

Glemte å si at jeg fikk meg en sailfin blenny for 2-3 uker siden. Har ikke sett at den har tatt preparert for enda, men den er minst like feit som da jeg kjøpte den. Har til og med latt være å skrape alger av glasset på høyre ende for å forsikre meg om at den har stor nok mattilgang

Eirik Solberg

View user profile

Back to top Go down

Post by Eirik Solberg on Thu Aug 15, 2013 2:51 am

Takk til Heidi, som fant ut at det var en Mithrax krabbe! Fredlig som bare det, og spiser til og med boblealger! Denne krabba tar jeg vare på.

Eirik Solberg

View user profile

Back to top Go down

Post by Trond Erik on Thu Aug 15, 2013 7:14 am

Eirik Solberg wrote:Takk til Heidi, som fant ut at det var en Mithrax krabbe! Fredlig som bare det, og spiser til og med boblealger! Denne krabba tar jeg vare på.
Den er nok omtrent så fredelig som en eremitt.
Trond Erik

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20

View user profile http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

Post by TirilHaug on Thu Aug 15, 2013 5:17 pm

Håper den er like fredlig som min eremitt da, for den er som et lam! Bare litt klumsete der den går..  
TirilHaug

Antall Innlegg : 346
Ryktepoeng : 29
Medlem siden : 2012-12-29

View user profile

Back to top Go down

Post by Eirik Solberg on Thu Sep 05, 2013 11:49 pm

Liten oppdatering.

Min nye H. melanurus har jeg ikke sett siden i går kveld, tror den ligger under sanda et sted og slapper av ett den lange turen Hvor legne kan en slik wrasse holde seg under sanda?

Når det kommer til prosjektet med å danne par med mine 2 P. Biaculeatus, går det ikke så bra
Så snart akklimatiseringen av den nye lille var ferdig, svømte den rett bort til anemona, midt i ansiktet til den andre klovnen på over 8 cm.. Den lille er kanskje 3 cm. Etter hvert forsto den store hva den lille fisken var for noe, og ble rasede. Det var ikke snakk om å bare vise at den var dominant, den tok flere skikkelig store jafs på den lille, jeg kan fortsatt tydelig se bitemerker på den, selv om jeg flyttet den inn i nanokaret etter kanskje 1 time i det store med den største klovnen.
Nå vet jeg ikke helt hva jeg gjør, har ikke skummer på nanokaret, kun en sirkulasjonspumpe og en filterpumpe, pluss ikke så veldig god belysning, så jeg vil ikke ha den der, men heller ikke i det store karet  

Resten av det jeg fikk med meg har klart seg kjempebra

Eirik Solberg

View user profile

Back to top Go down

Post by Trond Erik on Fri Sep 06, 2013 7:11 am

Eirik Solberg wrote:Liten oppdatering.

Min nye H. melanurus har jeg ikke sett siden i går kveld, tror den ligger under sanda et sted og slapper av ett den lange turen :)Hvor legne kan en slik wrasse holde seg under sanda?

Når det kommer til prosjektet med å danne par med mine 2 P. Biaculeatus, går det ikke så bra
Så snart akklimatiseringen av den nye lille var ferdig, svømte den rett bort til anemona, midt i ansiktet til den andre klovnen på over 8 cm.. Den lille er kanskje 3 cm. Etter hvert forsto den store hva den lille fisken var for noe, og ble rasede. Det var ikke snakk om å bare vise at den var dominant, den tok flere skikkelig store jafs på den lille, jeg kan fortsatt tydelig se bitemerker på den, selv om jeg flyttet den inn i nanokaret etter kanskje 1 time i det store med den største klovnen.
Nå vet jeg ikke helt hva jeg gjør, har ikke skummer på nanokaret, kun en sirkulasjonspumpe og en filterpumpe, pluss ikke så veldig god belysning, så jeg vil ikke ha den der, men heller ikke i det store karet  

Resten av det jeg fikk med meg har klart seg kjempebra
Jeg har opplevd wrasser som har gjemt seg bort i over en måned.

Du kan forsøke å fange den store klovnen og hive den over i nanokaret. Det kan hende de vil gå bedre sammen når de introduseres et sted der ikke en av dem allerede har etablert territorium. Du kan også bytte ut din med den som Heidi har, for å se om Heidi sin vil gå sammen med den store din. Du kan også forsøke å plassere nano-karet inntil hovedkaret ditt slik at de kan se hverandre og på den måten bli vandt til hverandre før du forsøker å introduserer dem for hverandre igjen,
Trond Erik

Admin

Back to top Go down

Post by Eirik Solberg on Fri Sep 06, 2013 7:25 am

Trond Erik wrote:

Jeg har opplevd wrasser som har gjemt seg bort i over en måned.
Steike ta, kan de klare seg så lenge uten mat, eller gjemmer den seg slik at du bare ikke ser den?
Jeg var så heldig å få se når min wrasse kom opp fra sanda nå nettopp!

Trond Erik wrote:
Du kan forsøke å fange den store klovnen og hive den over i nanokaret. Det kan hende de vil gå bedre sammen når de introduseres et sted der ikke en av dem allerede har etablert territorium. Du kan også bytte ut din med den som Heidi har, for å se om Heidi sin vil gå sammen med den store din. Du kan også forsøke å plassere nano-karet inntil hovedkaret ditt slik at de kan se hverandre og på den måten bli vandt til hverandre før du forsøker å introduserer dem for hverandre igjen,
Hm.. Har lest om flere som har brukt den siste metoden du beskrev, både med akvarier utenfor og yngelbokser inni. Jeg vil først prøve å putte den store i nanokaret, og hvis ikke det går bra forsøker jeg å settenanokaret inntil det store i en uke eller to kanskje. Takk for gode tips.

Eirik Solberg

View user profile

Back to top Go down

Post by Ingdal Heidi on Fri Sep 06, 2013 2:12 pm

Jeg har en igjen så den kan du få hvis du vil. Det er litt størrelse på den så den vil kansje passe til den store din. 
Ingdal Heidi

View user profile

Back to top Go down

Post by Eirik Solberg on Fri Sep 06, 2013 4:08 pm

Ingdal Heidi wrote:Jeg har en igjen så den kan du få hvis du vil.  Det er litt størrelse på den så den vil kansje passe til den store din. 
Ååh, takk! Hvor stor vil du si den er sånn circa? Om den er rundt 2 cm større eller mindre enn min store på circa 8 cm, er det veldig bra, da øker sannsynligheten for at de forstår hvilket kjønn de ska bli Derfor jeg prøvde med en så liten, men det virker som om den bare blir mat om den største har territorium  

Eirik Solberg

View user profile

Back to top Go down

Post by Ingdal Heidi on Fri Sep 06, 2013 4:17 pm

Eirik Solberg wrote:
Ingdal Heidi wrote:Jeg har en igjen så den kan du få hvis du vil.  Det er litt størrelse på den så den vil kansje passe til den store din. 
Ååh, takk! :DHvor stor vil du si den er sånn circa? Om den er rundt 2 cm større eller mindre enn min store på circa 8 cm, er det veldig bra, da øker sannsynligheten for at de forstår hvilket kjønn de ska bli :)Derfor jeg prøvde med en så liten, men det virker som om den bare blir mat om den største har territorium  
Tror den er ca 5 cm eller noe sånt. :-) Prøv å ta ut den største og ha den nye oppi først. Da vil den store ikke ha noe territorium og den vil oppføre seg annerledes tror jeg.
Ingdal Heidi

View user profile

Back to top Go down

Post by Trond Erik on Fri Sep 06, 2013 4:19 pm

Eirik Solberg wrote:
Ååh, takk! :DHvor stor vil du si den er sånn circa? Om den er rundt 2 cm større eller mindre enn min store på circa 8 cm, er det veldig bra, da øker sannsynligheten for at de forstår hvilket kjønn de ska bli :)Derfor jeg prøvde med en så liten, men det virker som om den bare blir mat om den største har territorium  
Jeg vil tro din klovn på 8 cm er en hunn.

Trond Erik

Admin

Back to top Go down

Post by Eirik Solberg on Fri Sep 06, 2013 4:45 pm

Trond Erik wrote: Jeg vil tro din klovn på 8 cm er en hunn.
Jeg også, og rødfargen er så mørk at den til tider ser svart ut, og som jeg har fortstått det, er hunnene mørkere enn hannene. Om jeg nå får Heidi sin klovn, er spørsmålet hva jeg skal gjøre med min lille, den kan for eksempel ikke være i nano-karet når jeg er på ferie, på grunn av manglende vannpåfylling, filtrering og lys, for ikke å snakke om størrelsen! Det er jo bare 17 liter..

Samtidig er det ikke sikkert at Heidi sin og min vil danne par heller, så da må jeg ha en nødløsning for den også. Går det bra for deg Heidi at om jeg får den av deg, og de bare er aggressive mot hverandre, kunne du ha tatt den tilbake..? Vil ikke gjøre så mye uten en skikkelig kriseplan.  

Eirik Solberg

View user profile

Back to top Go down

Post by Ingdal Heidi on Fri Sep 06, 2013 5:45 pm

Det går bra. Du kan jo prøve den sammen med den lille også...Du kan få et 30 liters kar av meg hvis du vil ha, med elite stingray pumpe til. Det har vært brukt til ferskvann så det er ikke fint. Litt kalkflekker rundt kanten ellers er glasset fint. Det er helt ny biltemasand oppi så vet ikke om man kan bruke den til saltvann? Det er glasstopp på det. Jeg har 5 stk og skal kvitte meg med 3 av de. De er perfekte til små saltvannskar syns jeg.  
Ingdal Heidi

View user profile

Back to top Go down

Post by Eirik Solberg on Fri Sep 06, 2013 7:51 pm

Ingdal Heidi wrote:Det går bra. Du kan jo prøve den sammen med den lille også...Du kan få et 30 liters kar av meg hvis du vil ha, med elite stingray pumpe til. Det har vært brukt til ferskvann så det er ikke fint. Litt kalkflekker rundt kanten ellers er glasset fint. Det er helt ny biltemasand oppi så vet ikke om man kan bruke den til saltvann? Det er glasstopp på det. Jeg har 5 stk og skal kvitte meg med 3 av de. De er perfekte til små saltvannskar syns jeg.  
Eventuelt kunne vi ha byttet da, om du har lyst på bitteliten med gullstriper
Men tusen takk for tilbudet om 30-liters kar, må bare finne ut om jeg har plass til det noen steder på rommet mitt

Eirik Solberg

View user profile

Back to top Go down

Post by Ingdal Heidi on Fri Sep 06, 2013 8:15 pm

Eirik Solberg wrote:
Ingdal Heidi wrote:Det går bra. Du kan jo prøve den sammen med den lille også...Du kan få et 30 liters kar av meg hvis du vil ha, med elite stingray pumpe til. Det har vært brukt til ferskvann så det er ikke fint. Litt kalkflekker rundt kanten ellers er glasset fint. Det er helt ny biltemasand oppi så vet ikke om man kan bruke den til saltvann? Det er glasstopp på det. Jeg har 5 stk og skal kvitte meg med 3 av de. De er perfekte til små saltvannskar syns jeg.  
Eventuelt kunne vi ha byttet da, om du har lyst på bitteliten med gullstriper
Men tusen takk for tilbudet om 30-liters kar, må bare finne ut om jeg har plass til det noen steder på rommet mitt
Ja vi kan godt bytte, det har ikke noe å si for meg. ;-)
Ingdal Heidi

View user profile

Back to top Go down

Post by Pia K on Sat Sep 07, 2013 12:02 am

Skal du selge eller gi bort nanokarene?

Antall Innlegg : 120
Ryktepoeng : 18
Medlem siden : 2012-12-29

View user profile http://www.piakoteles.com

Back to top Go down

Post by Ingdal Heidi on Sat Sep 07, 2013 12:24 am

Jeg gir de bort. De er ikke verdt så mye og de er fine i glasset men litt kalkalger på de. Kan godt sende deg bilde av de. De står og går enda med sand og reker. :-)
Ingdal Heidi

View user profile

Back to top Go down

Post by Eirik Solberg on Mon Sep 09, 2013 5:38 pm

Da kan jeg bekrefte at den nye wrassa mi har det bra, den har bare en rar døgnrytme enda, og bryr seg ikke om lystiden jeg har bestemt Så den i morgest, rundt klokka 7, og da jeg kom hjem rundt klokka 4, men ikke lenge etter at jeg var hjemme, var den borte igjen. Rakk å gi den mat både i morgest og da jeg kom hjem, så den kommer til å klare seg veldig fint

Eirik Solberg

View user profile

Back to top Go down

Post by Trond Erik on Mon Sep 09, 2013 5:40 pm

Eirik Solberg wrote:Da kan jeg bekrefte at den nye wrassa mi har det bra, den har bare en rar døgnrytme enda, og bryr seg ikke om lystiden jeg har bestemt :DSå den i morgest, rundt klokka 7, og da jeg kom hjem rundt klokka 4, men ikke lenge etter at jeg var hjemme, var den borte igjen. Rakk å gi den mat både i morgest og da jeg kom hjem, så den kommer til å klare seg veldig fint
Det er godt å høre. Jeg har hørt at spesielt wrasser kan ha litt poblemer med jetlag og omstille seg til ny døgnrytme.

Admin

Back to top Go down

Post by Eirik Solberg on Tue Sep 10, 2013 6:08 pm

Snedig det der, jeg er bare glad wrassa mi er i live
I dag gikk den til sengs klokka 16.30, virker som om den venner seg til norsk tid sakte, men sikkert.
Litt upraktisk at jeg ikke får se den andre ganger enn i helgene foreløbig  

Min S. Fasciatus ser mye bedre ut nå, den har vært så tynn at jeg kunne se to beinstriper fra hodet til halefinnen i noen uker, men nå ser det ut til at det vil gå bra

Eirik Solberg

View user profile

Back to top Go down

Lys

Post by Håkon on Wed Sep 11, 2013 7:22 pm

Hvilket lys bruker du på akvariet ditt?
Håkon

Antall Innlegg : 496
Ryktepoeng : 38
Medlem siden : 2012-12-31

View user profile

Back to top Go down

Post by Eirik Solberg on Wed Sep 11, 2013 9:35 pm

Håkon wrote:Hvilket lys bruker du på akvariet ditt?
Litt i minste laget egentlig, 2x39w t-5 pluss led strips til nattlys tapet mellom lysrørene.

Eirik Solberg

View user profile

Back to top Go down

Post by Håkon on Thu Sep 12, 2013 3:27 pm

Er det det lyset som følget med originalt?
Håkon

Antall Innlegg : 496
Ryktepoeng : 38
Medlem siden : 2012-12-31

View user profile

Back to top Go down

Post by Sponsored content

Sponsored content

Back to top Go down

Page 5 of 7 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next

View previous topic View next topic Back to top