Mitt saltvannseventyr

Page 14 of 16 Previous  1 ... 8 ... 13, 14, 15, 16  Next

View previous topic View next topic Go down

Re: Mitt saltvannseventyr

Post by Trond Erik on Mon Dec 02, 2013 8:39 pm

@Ingdal Heidi wrote:Her er mine mandariner i lek....de er så fine..de har lekt 4 ganger nå etter at  jeg fikk tak i de i høst...de holder sammen hele tiden, sover sammen og spiser sammen. Hadde lest at hannen kun ville ha hoen i nærheten ved parring, men det stemmer ikke hos meg.
Det er vel mest sånn i naturen der de faktisk har mulighet til å stikke langt unna . Det de gjør er å besøke én hunn for så å stikke videre til neste og håpe på lykke der også. Sånn fortsetter de til de har besøkt alle hunnene i territoriet.

Admin
Antall Innlegg : 3887
Ryktepoeng : 228
Medlem siden : 2012-12-20

View user profile http://www.saltvannsprat.com

Back to top Go down

Post by Ingdal Heidi on Mon Dec 02, 2013 10:20 pm

@Trond Erik wrote:
@Ingdal Heidi wrote:Her er mine mandariner i lek....de er så fine..de har lekt 4 ganger nå etter at  jeg fikk tak i de i høst...de holder sammen hele tiden, sover sammen og spiser sammen. Hadde lest at hannen kun ville ha hoen i nærheten ved parring, men det stemmer ikke hos meg.
Det er vel mest sånn i naturen der de faktisk har mulighet til å stikke langt unna . Det de gjør er å besøke én hunn for så å stikke videre til neste og håpe på lykke der også. Sånn fortsetter de til de har besøkt alle hunnene i territoriet.
Sleipinger...he he  
Ingdal Heidi

Antall Innlegg : 507
Ryktepoeng : 25
Medlem siden : 2013-02-03

View user profile

Back to top Go down

Post by Ingdal Heidi on Wed Dec 04, 2013 5:54 pm

I går eller i natt eller i dag...hentet jeg sendingen fra Jan vente lenge Holt. Den ble fraktet oppover med Calinord as. Det frakte firmaet anbefales på det sterkeste.
Jeg fikk ikke lagt meg før klokken var halv ni i dag tidlig for ventet på en juwel skummer som jeg skulle kjøpe og som Håkon kom innom med i dag før han dro på jobben...Jeg skal gjøre om 390 litern på stua til saltvann og det er et Juwel kar. Så jeg skal prøve å bruke de marine lysrørene og skummeren de har til det karet i første omgang. Skal ikke ha pinner, så satser på myke, knapper, steinkoraller og masse fine fisker etterhvert. Så skal jeg beholde en av mine salte 160 litre til diverse fragger osv og Freakyen selvsagt. 60 litern til karantene...
Jeg holdt på med akklimatisering av fisker og koraller til klokken var 7 i mårrest...
Jeg må si at jeg er meget fornøyd med alle korallene. De var store og fine og flotte farger. Flotte knapper til litt stive priser med tanke på at det var ikke store steinene. Men fikk med en ekstra koloni så det er bra.
Av fisker fikk jeg tak i en halichoeres margaritaceus wrasse og den er nydelig ....men for en hyperaktiv fisk....i dag svømmer han rundt og rundt og frem og tilbake i strømmen....er dette normalt eller er den syk? Den har tatt til seg mat...flotte farger på den.
Så kjøpte jeg en Acreichthys tomentosus som er altfor stor for en 160 liter...den var halvdød da den kom og lå på siden i dag tidlig da jeg gikk og la meg...nå i kveld har den rettet seg opp og ser ikke helt god ut...Den svømmer litt rundt omkring med hodet ned og ser ut som en zoombie...er usikker på om den overlever...eller om den er sånn? Veldig bleik men har sett på bilder at de kan være forskjellige i fargene. Så håper den klarer seg..
Sist og den minste lille tassen var en Combthoot Blenny...Den var død da den kom til Trondheim og da jeg pakket den ut så var den helt innhul i magen. Magen var rett og slett borte. Denne synes jeg ikke var i god nok kondisjon til selges i det hele tatt...stakkars liten.
Det var bare 18 grader i vannet og jeg syns en heatpack i hver kasse var litt lite på en slik lang transport inn i kalde nord....Fikk tilbakemelding om at de var redd det ble for varmt da det var plussgrader i Oslo!! Og at det kunne bli for varmt i toppen,,,Men fiskene går jo i bunnen på kassen i vannet, og ikke i topplokket ?? Sender man levende så bør man tenke på hvordan temperaturen er dit de skal og ikke der de reiser ifra ....Varme stiger opp og ikke akkurat noe sjakktrekk å feste heatpacken under topplokket...trodde de visste bedre.
Den Euphyllian var bare nydelig, gleder meg til å legge ut bilder av den...den er lillagrønn med lyse tupper...så fikk jeg tak i en cathaphyllia og den er helt konge....trodde ikke de hadde en sånn stor steinklump....men den er avlang og masse munner i den og grønn og lilla...så flott. Har ikke kommet helt ut end amen regner med det blir etterhvert...
Favia med blinkende øyne...en nydelig rød og sølvfarget/blå Favia...men den har store hull som det kommer ut store vifter ut fra og det hullet åpner og lukker seg ...De viftene er store ca 2 cm i diameter og man ser det dyret eller hva det er som stikker ut av hullet. Hva er dette fenomenet?...skal prøve å ta bilde eller filme det...har hatt små steiner med slike små blinkende øyne som jeg kaller det, men aldri så store som dette...kult
knappene, 6 kolonier med flotte farger...pluss at jeg hentet en fin rosa en som jeg byttet til meg gjennom den importen vi hadde tidligere..så i alt 7 knappekolonier kom jeg hjem med ...så dette blir moro fremover og lage flotte fragger av...Det var med på kappene noen flotte rare dingser som jeg ikke vet hva er som det kommer bilder av etterhvert...
Så alt i alt må man vel være fornøyd. Så da bør jeg starte så fort som mulig med å klargjøre 390 litern for her er det fult....
Ingdal Heidi

View user profile

Back to top Go down

Post by Trond Erik on Wed Dec 04, 2013 6:03 pm

- At gylta svømmer rastløst rundt er helt vanlig i starten.

- Filfisken kan variere i farge og ja, den er ingen spesielt god svømmer.

- Å feste heatpacks i lokket er helt standrad praksis; det er bedre det enn at den ligger på bunnen og kommer i kontakt med posene. Ja, varmen vil stige oppover, men hlyden er ikke speielt stor i en slik isoporkasse at det blir store temperaturforskjeller, i tillegg vil eskene ristes rundt slik at varmen fordeles. Levende dyr tåler bedre lav temp enn høy, så bedre å holde heat pack-ene unna posene. Selv ved transport over et døgn er det én heatpack som brukes, festet i lokket, to kan vel antageligvis gi for høy temperatur i starten og dermed drepe innholdet i posene. 18 grader er lite men dette skyldes nok i større grad at de er fraktet gjennom vinter-Norge i en bil uten varme (?). Vanligvis fraktes slike isoporkasser med heat-packs i oppvarmete kabiner (på fly).

- Det er noen noen vifteormer som sikker ut fra korallen. Veldig vanlig i naturen. I verste fall kan de irritere polyppene på korallen litt,

Admin

Back to top Go down

Post by Ingdal Heidi on Wed Dec 04, 2013 6:14 pm

@Trond Erik wrote:- At gylta svømmer rastløst rundt er helt vanlig i starten.

- Filfisken kan variere i farge og ja, den er ingen spesielt god svømmer.

- Å feste heatpacks i lokket er helt standrad praksis; det er bedre det enn at den ligger på bunnen og kommer i kontakt med posene. Ja, varmen vil stige oppover, men hlyden er ikke speielt stor i en slik isoporkasse at det blir store temperaturforskjeller, i tillegg vil eskene ristes rundt slik at varmen fordeles. Levende dyr tåler bedre lav temp enn høy, så bedre å holde heat pack-ene unna posene. Selv ved transport over et døgn er det én heatpack som brukes, festet i lokket, to kan vel antageligvis gi for høy temperatur i starten og dermed drepe innholdet i posene. 18 grader er lite men dette skyldes nok i større grad at de er fraktet gjennom vinter-Norge i en bil uten varme (?). Vanligvis fraktes slike isoporkasser med heat-packs i oppvarmete kabiner (på fly).

- Det er noen noen vifteormer som sikker ut fra korallen. Veldig vanlig i naturen. I verste fall kan de irritere polyppene på korallen litt,
Takker Trond Erik. Hvordan går det med knappene og skivene du fikk i går? De rosa jeg fikk hadde jeg ikke og det ser ut som det er to nyanser i de....skiva er rosa og ser veldig fin ut. Blir spennende å se hvilken farge den ender opp med..:-)
Ingdal Heidi

View user profile

Back to top Go down

Post by kimes on Wed Dec 04, 2013 9:39 pm

Tror jeg har sagt det før, men må si det igjen. Du har utrolig mye kule små kryp i karene dine!
kimes

Antall Innlegg : 762
Ryktepoeng : 59
Medlem siden : 2012-12-28

View user profile

Back to top Go down

Post by Ingdal Heidi on Sun Dec 08, 2013 10:05 pm

Her er en av mine spaghettiormer som er oppe for å sperme. Disse finnes i sanden og inni ls. Der ligger de og slenger ut slike lange tråder for å fange opp alt som går an å spise. De er utrolig nyttige renholdere. Noen går lange turer opp på ls for å sperme, mens andre som har lettere vei til god sirkulasjon , går f.eks bare opp av sanden. Begynner en kommer veldig mange etter. Noen som denne jeg har lagt ut bilder av lager seg snurr på kroppen og rister kraftig på den snurren og kaster ut sperm eller egg. Mens andre igjen sitter på timesvis og sender ut grått sekret. De sitter da rolig og slipper ut sperm eller egg hele tiden.Hvem som er hanner, hoer eller begge deler er ikke godt å si. Det er jo også mange forskjellige sorter og farger på de. Men begge disse måtene å sperme på er som regel representert når de holder på. Veldig kult å se på. De starter som regel like etter at lyset er slokket og holder på mer eller mindre hele natta...  

http://img801.imageshack.us/img801/4475/stbe.jpg
http://img40.imageshack.us/img40/6104/93j1.jpg
http://img819.imageshack.us/img819/5527/9pt7.jpg
Ingdal Heidi

View user profile

Back to top Go down

Post by Ingdal Heidi on Sun Dec 08, 2013 10:16 pm

Red legd hairy hermit crab er en herlig skapning. Denne fikk jeg tilsendt fra en annen akvarist som ikke kunne ha den da den ikke er reefsafe. Jeg tok imot den og den går i min 60 liter der jeg har ting som jeg ikke er så altfor redd for. Den bør gå i et myyye større kar da denne blir diger. Den er allerede stor og jeg virkelig gruer for den dagen jeg ikke kan ha den lenger. Jeg er blitt så gla i den:D.
Jeg skal sette igang 390 litern på stua og da skal jeg ha et 130 liter rsm/mrs/smr?? kar til fragger osv, evt karantene og jeg håper jeg kan ha den oppi der etterhvert.
Den finpusser hver eneste stein og har ikke rørt noen koraller enda, men den snur opp ned på alt som ikke er limt...he he. Finns ikke en snegle igjen i det karet...kun to bumble bie og de har den ikke prøvd seg på enda...den er en utrolig underholder og den er mye fremme. Trodde den var mer sky men det er vel individuelt det også som alt annet. Den har fått navnet Harry.  

http://img841.imageshack.us/img841/6406/vuxq.jpg
http://img21.imageshack.us/img21/1921/7bgv.jpg
Ingdal Heidi

View user profile

Back to top Go down

Post by Ingdal Heidi on Thu Dec 12, 2013 1:07 pm

En tåre triller på mitt kinn, jeg gråter stille i mitt sinn...if our tongues were made of glass, how much more careful we wood be when we speak....    
Ingdal Heidi

View user profile

Back to top Go down

Post by Trond Erik on Thu Dec 12, 2013 1:10 pm

@Ingdal Heidi wrote:En tåre triller på mitt kinn, jeg gråter stille i mitt sinn...if our tongues were made of glass, how much more careful we wood be when we speak....    
Hva har skjedd?

Admin

Back to top Go down

Post by kimes on Thu Dec 12, 2013 2:41 pm

Uff da! Hva har skjedd??
kimes

View user profile

Back to top Go down

Post by Ingdal Heidi on Thu Dec 12, 2013 3:14 pm

Ja hva har skjedd....for det første så har alle knappekoloniene mine dødd i løpet av 5 dager, smeltet rett og slett ned etter dipping. Den eneste som lever er den jeg hentet hos Trond Erik.
Jeg fant knappespisende nudier , kun to stk og derfor dipping i ferskvann. Etterpå har de dødd....så tendensen til dette før jeg fant nudiene også på 2-3 stk men tenkte at dette må man vel forvente....så jeg fjernet bare de og så dukket de to nudistene opp...så i løpet av 5 dager har jeg miste knapper for 3000 kr.    så ja jeg gråter, det var bursdagspenger jeg ville bruke på dette...
Så fant jeg min nydelige scarlettfin wrasse under reolen i går...hoppet ut den sjø...
Funnet to gobier mellom reolene og jeg får de ikke opp..døde...hoppet ut...må kjøpe meg netting å legge rundt kanten før flere tar veien...:-)
Det positive er at alle vannverdier er er helt topp. Alt er bra , så har nå i et siste krampetrekk dippet knappene i furanol....men det er nesten ikke igjen noen så , men tenkte jeg må prøve alt...falt ut en flatorm og en eunecid. Så jeg er utrolig trist og lei meg...        
Har et lite håp i den siste kolonien. Men trist syn  

http://img46.imageshack.us/img46/110/l2zz.jpg
http://img585.imageshack.us/img585/2918/bb0n.jpg
http://img833.imageshack.us/img833/2038/qqfp.jpg
http://img40.imageshack.us/img40/599/86n3.jpg
http://img841.imageshack.us/img841/2342/mxvd.jpg
Ingdal Heidi

View user profile

Back to top Go down

Post by Trond Erik on Thu Dec 12, 2013 3:16 pm

Uff, uff, uff....Dette var ordentlig trist å høre, Heidi. Så gavmild du har vært med koloniene dine håper jeg folk er behjelpelige med å fylle opp igjen når problemene -- hva de nå er -- er over.

Admin

Back to top Go down

Post by Ingdal Heidi on Fri Dec 13, 2013 5:00 pm

Takk Trond Erik...
.Detter er de nye jeg bestilte via Jh. Så jeg har ikke mistet noen av mine gamle kolonier. De tålte ikke frakta og ble for kaldt i vannet....så jeg skulle slått alarm da de begynte å smelte etter andre dagen..men tenkte det var for at de hadde ligget klemt...så da jeg oppdaget nudister på de så tålte de ikke dippingen.....:-(
Ingdal Heidi

View user profile

Back to top Go down

Post by kimes on Fri Dec 13, 2013 9:20 pm

Når jeg har fått opp nytt kar så håper jeg å få kjøpe noen knappefragger av deg. Du har utrolig mange fine knapper!
kimes

View user profile

Back to top Go down

Post by Ingdal Heidi on Sat Dec 14, 2013 11:41 am

ja det skal bli det , må bare få lage noen først. Sente avgårde ca 40 fragger til Levanger så jeg kan få plass til å lage nye. Jeg vil ha de stående til jeg ser de begynner og vokse og slå rot...Det er da de er i best form til å flytte...Så håper du kan vente til etter jul...jeg har solgt reolen og skal ta over et 350 liters ferskvannskar og en 130 liter rms som jeg skal ha til fragger ol....så skal jeg gjøre om 390 liters karet på stua til saltvann...så håper jeg å få kjøpt inn noen nye knapper etter at 5 av 6 kolonier døde av de nye jeg fikk for en uke siden...sitter vel igjen med ca 30 knapper...til 3000 kr...he he he så de blir dyre...hihi
Har drevet og byttet vann til den store gullmedalje etter at så mange knapper døde på en gang, var redd de skulle forgifte hele karet...tror heller det har gått utover meg...hodepine,,,hjertebank...vondt i kroppen...ikke bra å puste inn denne dritten. Det luktet råtne knapper i hele huset... 

Jeg har noen små åmer eller ormer eller hva jeg skal kalle de i Freakyen. De fins i flere farger som rosa, lilla, grønne, blå og sorte. Hode enden er mørkere. Den største jeg har er vel litt over 1 cm stor...ligner på små sjøpølser..de er ikke flate ...de er ganske raske og holder til rundt steiner osv....I går fant jeg denne gjengen som trolig driver og legger egg, det er tydelig en rosa eggmasse som de driver og orger i...Tror jeg telte 10 stk som kom og gikk igjen...de er jo nesten søte vettu....Dette er sikkert snacks til wrasser og mandariner tenker jeg. Har ikke sett disse i hovedkaret. plukket ut to for lenge siden og hadde oppi Freakyen...de har blitt flere ja...Men jeg klarer ikke å få leita de opp....har holdt på lenge og finner ikke ut noe... fdgdf 
 http://img822.imageshack.us/img822/6163/2him.jpg
http://img197.imageshack.us/img197/3266/v9st.jpg
http://img534.imageshack.us/img534/3821/istl.jpg
http://img404.imageshack.us/img404/1502/6bk1.jpg
Ingdal Heidi

View user profile

Back to top Go down

Post by Ingdal Heidi on Sat Dec 14, 2013 11:49 am

Kan man fore saltvannsfisker med oksehjerte, røde og sorte mygglarver?
Ingdal Heidi

View user profile

Back to top Go down

Post by Trond Erik on Sat Dec 14, 2013 12:30 pm

@Ingdal Heidi wrote:Kan man fore saltvannsfisker med oksehjerte, røde og sorte mygglarver?

Jau, men tror ikke oksehjerte og en av de mygglarvene er spesielt næringsrike for marine fisker. De foretrekker mat som inneholder marine oljer og sånn. Så jeg hadde nok ikke matet mine fisker utelukkende på mat fra land. Da vil de nok mange av dem utvikle mangelsykdommer.

Admin

Back to top Go down

Post by Ingdal Heidi on Mon Dec 16, 2013 3:05 am

@Trond Erik wrote:
@Ingdal Heidi wrote:Kan man fore saltvannsfisker med oksehjerte, røde og sorte mygglarver?

Jau, men tror ikke oksehjerte og en av de mygglarvene er spesielt næringsrike for marine fisker. De foretrekker mat som inneholder marine oljer og sånn. Så jeg hadde nok ikke matet mine fisker utelukkende på mat fra land. Da vil de nok mange av dem utvikle mangelsykdommer.
Nei ikke som hovedfor men av og til som forandring.......Jeg har latt de få ferskvannsreker iblandt og da blir de spinnville..da skal jeg si jakt instinktet slår til...Men ca en gang i månden...ikke mer...har så forferdelig mange selv om jeg selger endel også, så formerer de seg enormt i ferskvannskarene. :-)
Ingdal Heidi

View user profile

Back to top Go down

Post by Ingdal Heidi on Mon Dec 16, 2013 3:06 am

@Ingdal Heidi wrote:ja det skal bli det , må bare få lage noen først. Sente avgårde ca 40 fragger til Levanger så jeg kan få plass til å lage nye. Jeg vil ha de stående til jeg ser de begynner og vokse og slå rot...Det er da de er i best form til å flytte...Så håper du kan vente til etter jul...jeg har solgt reolen og skal ta over et 350 liters ferskvannskar og en 130 liter rms som jeg skal ha til fragger ol....så skal jeg gjøre om 390 liters karet på stua til saltvann...så håper jeg å få kjøpt inn noen nye knapper etter at 5 av 6 kolonier døde av de nye jeg fikk for en uke siden...sitter vel igjen med ca 30 knapper...til 3000 kr...he he he så de blir dyre...hihi
Har drevet og byttet vann til den store gullmedalje etter at så mange knapper døde på en gang, var redd de skulle forgifte hele karet...tror heller det har gått utover meg...hodepine,,,hjertebank...vondt i kroppen...ikke bra å puste inn denne dritten. Det luktet råtne knapper i hele huset... 

Jeg har noen små åmer eller ormer eller hva jeg skal kalle de i Freakyen. De fins i flere farger som rosa, lilla, grønne, blå og sorte. Hode enden er mørkere. Den største jeg har er vel litt over 1 cm stor...ligner på små sjøpølser..de er ikke flate ...de er ganske raske og holder til rundt steiner osv....I går fant jeg denne gjengen som trolig driver og legger egg, det er tydelig en rosa eggmasse som de driver og orger i...Tror jeg telte 10 stk som kom og gikk igjen...de er jo nesten søte vettu....Dette er sikkert snacks til wrasser og mandariner tenker jeg. Har ikke sett disse i hovedkaret. plukket ut to for lenge siden og hadde oppi Freakyen...de har blitt flere ja...Men jeg klarer ikke å få leita de opp....har holdt på lenge og finner ikke ut noe... fdgdf 
 http://img822.imageshack.us/img822/6163/2him.jpg
http://img197.imageshack.us/img197/3266/v9st.jpg
http://img534.imageshack.us/img534/3821/istl.jpg
http://img404.imageshack.us/img404/1502/6bk1.jpg

Ingen som har anelse hva dette er? Jeg har søkt og lett i flere månder men finner ikke ut hva det er for noe...:-)
Ingdal Heidi

View user profile

Back to top Go down

Post by Trond Erik on Mon Dec 16, 2013 9:04 am

Kanskje larvestadiet til en eller annen børstemark. Men du mok spørre på RC for sikker identifikasjon.

Admin

Back to top Go down

Post by Ingdal Heidi on Thu Jan 02, 2014 10:01 pm

Er mindre enn en mm fra å legge opp alt....er så lite gira og lysten er helt borte...ingenting gir noen mening lenger...alt står i 7 steiner...karene fungerer som bare det. har vært veldig drygt privat hele siste året,,,så lurer på om det er jeg som kræsjer før karene evt gjør det...rett og slett blitt for mye for meg...tenker og tenker til jeg blir gal...vil bare sove..  
Ingdal Heidi

View user profile

Back to top Go down

Post by Trond Erik on Fri Jan 03, 2014 10:33 am

@Ingdal Heidi wrote:Er mindre enn en mm fra å legge opp alt....er så lite gira og lysten er helt borte...ingenting gir noen mening lenger...alt står i 7 steiner...karene fungerer som bare det. har vært veldig drygt privat hele siste året,,,så lurer på om det er jeg som kræsjer før karene evt gjør det...rett og slett blitt for  mye for meg...tenker og tenker til jeg blir gal...vil bare sove..  

Det går opp og ned i livet og når man ikke har ork går det gjerne ut over arbeidskrevende hobbyer, som akvarier. Det jeg har forsøkt på er å gjøre akvariet så selvgående som mulig slik at det ikke gjør noe om jeg er i fraværende i en periode, om så det skyldes reising eller tap av motivasjon. Dersom det er mye som MÅ gjøres hver uke blir det bare til arbeid når entusiasmen er fraværende, og en hobby skal ikke være arbeid. Så jeg har forsøkt å automatisere det meste slik at karet klarer seg uten meg. På den måten kan jeg ta et avbrekk fra hobbyen uten at det innebærer at jeg må legge ned karet.

Håper ting ordner seg for deg.

Admin

Back to top Go down

Post by Ingdal Heidi on Fri Jan 03, 2014 1:39 pm

Takk, ting er tungt for tiden ja....sitter og ser på det store 390 litern som skulle være min store drøm etter jul....Så satt jeg i natt og sendte forespørsler til saltvann og diverse andre og da ble humøret mye bedre etter at jeg fikk pratet med Magnar....han sender meg 10 kg stein, masse snegler og flotte knapper for 4500 kr med frakta...så maken til service skal man lete lenge etter...Håper bare at kroppen orker .....:-)
Ingdal Heidi

View user profile

Back to top Go down

Post by Håkon on Fri Jan 03, 2014 4:45 pm

Jeg krysser fingrene for at alt går fint med denne forsendelsen. Jeg er veldig fornøyd med den servicen jeg har fått på Saltvann.no og deres forsendelse. Hadde jeg vist at du skulle bestille så hadde jeg nok hengt meg på.

Gleder meg til å se masse bilder av det nye akvariet.

Stå på
Håkon

Antall Innlegg : 496
Ryktepoeng : 38
Medlem siden : 2012-12-31

View user profile

Back to top Go down

Post by Sponsored content

Sponsored content

Back to top Go down

Page 14 of 16 Previous  1 ... 8 ... 13, 14, 15, 16  Next